hiç bilmeyenler için burda'dan nasıl kalıp çıkarılır?

Merhabalar,
Bugün sizlere aslında çok da zor olmayan ama dikkat ve özen isteyen; 'burda dergisi'nden veya diğer benzer dergilerden kalıp çıkarma' yı anlatacağım. Hiç bilmeyen birisi muhtemelen bu yazıyı dikkatlice okursa kendi kendine ilk kalıbını çıkarabilir.

Evet başlayalım :)

Öncelikle modelinizi seçip, hangi beden çıkaracağınıza karar verin. Bazıları Burda kalıplarının bizim ölçülerimize göre biraz büyük olduğunu söyleyip bir beden küçük çıkartıyor. Ben genelde kendi bedenim neyse onu çıkarıyorum. Tavsiyem hiç çıkarmadıysanız normal bedeninizi çıkarıp bir deneyin (aslında kalıp üzerinden ölçü de alabilirsiniz ama o çok teferruatlı olduğundan şimdi ona girmeyeceğim) olmazsa sonraki kalıplarınızda değişiklik yaparsınız.

Bu arada genel kalıp dergileri ile ilgili bir dip not ekleyeyim:

Türkiye'de ne yazık ki Burda dergisi dışında pek fazla bir seçenek yok. Bir dönem Creazione diye bir İtalyan dikiş dergisi getirildi fakat anlaşma sağlanamadığından o da çok uzun süreli olmadı. Bulduğum tüm sayıları aldım, gerçekten çok başarılı bir dergi. Hem kalıpları çok güzel, basımı çok iyi hem de her bir sayıda herkese göre bir şeyler var. Büyüklere göre, hem kız hem erkek (ben erkek çocuk annesi olarak bu konuda baya sıkıntı yaşıyorum, her şey kız çocuklarına göre oluyor ne yazık ki erkek çocuklara göre hiçbir şey bulamıyorum.) çocuklara göre, büyük beden deseniz o da var. Artık yurtdışına falan gidersek oradan bakmak lazım yeni sayılarına. Onun dışında yeniden (yıllar önce yine varmış) Güler Erkan'ın kalıpları çıktı, fakat onlarda da çok modern şeyler olmuyor. Dolayısıyla Burda dergisine mecbur kalıyorsunuz. Burda'daki sıkıntı şu bir dergiyi alıyorsunuz muhtemelen beğenebileceğiniz bir model falan oluyor. Eğer daha çok beğendiğiniz model varsa bir sayıda çok şanslısınız demektir. Bir de zaten ayrıca büyük beden sayısı çıkarıyor ama her sayıya mutlaka büyük beden ekliyor. O zaman da regular size bir şey bulamıyorsunuz ama büyük beden daha çok oluyor :( Ya da çocuklara bir şey yapayım diyorsunuz. İyi kötü kız çocuklara buluyorsunuz da erkek çocuklara bir şey bulabilmek çok zor oluyor çünki nadiren erkek çocuk modelleri ekliyorlar.

Neyse içimi de döktüğüme göre kaldığım yerden devam edeyim :)




sol yukarıdaki bluzu seçtim :) (gerçekten çok hoşuma gitti bir ara bunu denemek istiyorum) 


hemen sayfada yerini bulup hangi bedenlerde çalışma yapabileceğinizi görüyorsunuz. Size aynı zamanda kumaş önerilerinde de bulunuyor. Burada streç poplin demiş. Demek ki likralı kumaşları kaldırabilecek bir model. 

Altında numarası yazıyor 118. Hemen içteki sıkıcı sayfaları açıp 118'i buluyorum.


burada hem modelle ilgili detaylar mevcut hem de hangi kalıbı nereden çıkaracağınızı anlatıyor. 

Demiş ki siyah patron, pafta C, 1-8 arası numaralı kalıplar. 
İşte sıkıcı kısım burada başlıyor :) Şaka bir yana aslında o kadar da sıkıcı değil. Büyük boş bir masa ayarlayın (salonunuzdaki yemek masası mesela) güzelce serin paftanızı ve işe koyulun. 


Paftayı serince siz de göreceksinizdir üst köşesinde A-B-C-D yazar. Önce bunlardan hangisindeyse kalıbınız onu bulun. C demişti bizim kalıbımızda onu bulduk. 

C kısmını açınca üstte, altta, sağda, solda birtakım numaralar yazar. Bunlardan siyah renkli ve 1-8 arası numaralı olanlarını buluyoruz (siyah pafta demiş ve 1-8 arası numaraları vermiş)


tabi her zaman kolay olmuyor pat diye numaraları bulmak, piri reis haritasının on kat karışığını düşünün:) Neden on kat karışığı derseniz üst üste yaklaşık on tane kalıp çizdikleri için o karışıklıktan numaraları ve doğru kalıbı bulmanız her zaman çok kolay olmuyor.

Burada 8 numarayı pat diye buldum mesela her zaman böyle karşınıza çıkmaz bulduğunuzu çizin hemen :)


Tabi çizmeden hangi bedeni çıkaracağınıza karar verin. Her bedenin çizgisi farklıdır siz kendi bedeninizin çizgisini bulup o çizgiyi takip ederek kalıbınızı çıkarmalısınız. 


Örneğin bu yukarıdaki 5 numaranın kalıbını çıkaralım. Masaya serdik güzelce, herhangi bir pot ya da dalgalanma olmamasına özen gösterin ki kalıbınızı düzgün çıkarabilesiniz. 


Üzerine kalıbı çıkarmak istediğiniz nesneyi (nesne diyorum çünki çok çeşitli şeylere kalıp çıkaran insanlar gördüm. Aslında mulaj kağıdına çıkarılır kalıp. Ben çiçekçi elyafı daha kullanışlı olduğundan ona çıkarıyorum. Plastik poşetlere çıkaranı da gördü bu gözler :) Hatta gazete kağıdına çıkaran bile var. Ben neden çiçekçi elyafı kullanıyorum derseniz; daha sağlam defalarca kullanabiliyorsunuz, deformasyon olmuyor, kumaşın üzerine aktarım yaparken kaymıyor. Mulaj kağıdı iğnelemelerde, katlamalarda deforme oluyor, yırtılabiliyor, çok uzun ömürlü olmuyor ve tabi kumaşın üzerinde iğneleme yapmazsanız kayıyor. Poşet veya diğerleri ile ilgili de çok olumlu düşüncelerim yok en sağlıklısı yine çiçekçi elyafı. (valla reklam almadım :) ) 

Çiçekçi elyafını nereden bulduğumu soracak olursanız (Ankara'da yaşayanlar için yardımcı olabilirim) önceden Sakarya'da çiçekçilerin karşısında alt kata inilen bir dükkandan topla alıyordum. Fakat bu orijinal çiçekçi elyafı bir tık daha kalın oluyor. Geçirgenliği de az olduğundan çizgileri net göremeyebiliyorsunuz habire kaldırıp altına bakmanız gerekiyor. (Hoş ben onları da güzelce kullandım elimde pembelere mavilere çıkarttığım kalıplarım da var :) ) Sonradan Moda Çarşısı'nın içerisinde de şubesi olan (ben aslında Kızılayda İzmir Caddesi'nin aşağısındaki Bursa Kumaş'ın karşısında olan) Karaca'dan metreyle almaya başladım. Birçok dikiş malzememi de buradan alıyorum. Karaca'dan aldığım elyaf hem daha ince hem de daha şeffaf (fotoğraflardaki ondan) dolayısıyla çok kullanışlı. 


Paftayı serdiniz, üzerine elyafı ya da mulaj kağıdınızı serdiniz, üzerine birkaç ağırlık koyun ki kayma olmasın. Bedeninizi bulup çizgileri takip edin. Burada çizgileri olduğu gibi geçirmek çok önemli. Herhangi bir kayma olmasın. Aynı zamanda paftada yer alan en ufak bir çizgi, çentik vb işaret ne varsa hepsini aktarın.


Aktarımlarınızın hepsi bittiyse üzerine paftanın numarasını yazın. Sonra da güzelce kalıplarınızın etrafındaki fazlalıkları kalıba zarar vermeden kesin. En son bütün parçaları bitirince de (benim tavsiyem) dosyalayın, dosyanın üzerine de bir post-it benzeri kağıda hangi dergiden aldığınızı, yılını, bedenini mutlaka yazın ki sonra herhangi bir karışıklık olmasın ya da geri dönüp tekrar aynı paftadan çalışabilesiniz. 

İşte bu kadar basit :) Çok da basit değil evet farkındayım ama inanın bir deneyin yapabilirsiniz. 

Hepinize bol dikişli günler. 


Yorumlar

Popüler Yayınlar