evde sert (cıvık olmayan!) yoğurt yapımı

Merhabalar 😊
Haftaya sağlıklı bir konuyla başlayalım istedim. 😋 Artık birçok kişi yoğurdunu evde yapıyor, bu çok da tuhaf değil. Fakat bu sefer kıvam problemleri yaşayanlar artmaya başladı. Eskiden ev yoğurdu dediğimiz hafif ekşi ve cıvık kıvamlı olurdu ve bu normal karşılanırdı. Ancak artık o kadar mükemmelliyetçiyiz ki yoğurdumuzu hem evde yapmak istiyoruz; hem ekşi olmamasını hem de kıvamının taş gibi olmasını istiyoruz! Çok mu zor? Aslında ufak tefek püf noktalarıyla o kadar da zor değil. 
Ben neredeyse on yıldır evde yoğurt yapıyorum. Önceleri büyükçe bir tencereye yoğurdu mayalar, sarıp sarmalardık. Sonradan tefalin yoğurt makinasını kullanmaya başladım. Güya süzme yoğurt aparatı da var fakat o kadar sene kullandım kendisini kesinlikle kıvam konusunda istenilen başarıyı elde edemedim. (Hoş o kadar da şart değil yani kıvamının sert olması ama öbür türlüsüne alışınca makinayı kullanasınız gelmiyor.) Sonra fırında yapmaya başladım ve gerçekten harika sonuçlar aldım. 


-Yoğurt show gururla sunar!😂-

Tabi neyde yaptığınız kadar sütünüz de çok önemli. Ben açık sütlere çok güvenemediğim için güvendiğim bir markanın sütünden alıp ondan yoğurt yaptım baya uzunca bir süre. Bir süredir de güvendiğim bir yerden çiğ süt bulabiliyorum. Çiğ sütten yaptığınızda müthiş kaymaklı yoğurtlar elde edebiliyorsunuz. Tabi sütünüzün kalitesi de önemli. Normalde açık süte çok karşıyım. Neler neler duyuyoruz. İçine su katanlar yine en masumu. Antibiyotik katan mı istersin, saklama koşullarına dikkat etmeyen mi... Ama güvendiğiniz bir yer varsa oradan almanız daha sağlıklı oluyor o da bir gerçek. 
Hemen tarife geçelim o zaman😊
Malzemeler:
1 kg çiğ süt 
1 dolu yemek kaşığı yoğurt (Maya için kullanacağımızdan ev yoğurdu olması tercih sebebidir. Fakat elinizde ev yoğurdu yoksa hazır organik yoğurtlardan ya da bebek yoğurtlarından da alıp kullanabilirsiniz. Önemli olan maya olacak yoğurdunuz çok sulu bir yoğurt olmasın ve tuz ilavesi olmasın.) Bu arada hazırlıklarınızı yaparken yoğurdunuzu da dolaptan çıkarın ki oda sıcaklığına gelsin.






Öncelikle çiğ sütü kaynatmaya başlamadan önce bir tülbent yardımıyla süzün. (Açık süt olduğundan ne kadar dikkat edilirse edilsin ufak tefek kazalar olabilir) Sonra kaynatacağınız tencereye alın. (Tencerenin altına taşmaması için süt taşı denilen cam kültablasına benzeyen aparatlardan alıp koyarsanız baya yardımı dokunuyor. Bununla birlikte tencerenin üzerine tahta kaşık koyarsanız o da taşmayı engelleyecektir.) Sütünüzü iyice kaynatın ve fazla suyunun da buharlaşmasını sağlayın. Bu fazla suyun buharlaştırılması yoğurdunuzun daha kıvamlı olmasını sağlayacaktır. 
Ben sütün kaynarken çıkardığı fazla kaymağı alıyorum ona rağmen kaymaklı oluyor yoğurdum. İyice kaynattıktan sonra tencerenizi bir kenara alın ve ılımasını bekleyin. Sütünüze serçe parmağınızı batırıp 10 saniye çekmeden tutabileceğiniz sıcaklığa geldiğinde mayaya hazır demektir. 
Bu sırada fırınınızı 50 dereceye getirin ve hazırlayın. 
Önce sütünüzden bir kaşık alıp yoğurdunuzun içine katıp karıştırın. Birkaç kaşık daha alıp aynı şeyi yapın. Sonra da tam tersi işlemi yapın. Yani yoğurdunuzdan bir kaşık alıp tencerenize karıştırın. Yavaş yavaş yoğurdun tamamını sütünüze karıştırın. Çok fazla vakit kaybetmeden yoğurdunuzu mayalama yapacağınız kaplara alın. (çok büyük olmayan cam kavanozlarda mayalama yaparsanız, kıvamdaki başarıya katkıda bulunmuş olursunuz.)






Sırada yine çok vakit kaybetmeden mayalık yoğurtlarınızı fırına almak var. 
Bu şekilde 50 derecelik fırında yaklaşık 4,5-5 saat durmalılar. Ben genelde akşamüzeri hazırlıyorum. Yatmadan da fırını kapatıyorum. Kapattıktan sonra da sabaha kadar fırında kalıyorlar. Sabah kalkar kalkmaz fırından çıkarıp kapaklarını kapatıp buzdolabına koyuyorum. Ne bir ekşime ne de bir sulanma yaşamıyorum. 



Ara ara enteresan denemelerim de oluyor. Her ne kadar bu şekilde yapılmasa da Quarkı maya olarak kullanıp aynı yöntemle quark-yoğurt da yaptım. Tadı gerçekten farklı oldu fena da olmadı. 😅


(bu da quarklı denemem)

Umarım beğenmişsinizdir. Gerçekten çok da zor olmayan bir yöntem. Eğer hiç yapmadıysanız bile bu şekilde denemenizi tavsiye ederim. Sevgiler 😉

İnstagram hesabıma dilifeful dan ulaşabilirsiniz. 

Yorumlar

Popüler Yayınlar