darkest hour / the death of stalin - film incelemesi

Baktım yetişmiyor filmler ikişer üçer ekleyeyim de arşivde yerlerini alsınlar dedim. 😁 Şaka gibi ama bir yandan hazırlamaya çalıştığım yirminin üzerinde konu var e ben de insanım neticede keşke geceleri uyumasam da yazmaya devam etsem değil mi 😂😂😂 Her gece en az iki üç yazı yazardım öyle olsa. 



Gelelim bu yazının konusu filmlerimize. Aslında çok alakalı ya da çok alakasız filmler değil. Benim ikisini birarada hazırlama sebebim (birarada yazacağım dediysem bu bir karşılaştırma yazısı olmayacak sakın yanlış anlaşılmasın!) tarihi ve dialoğu bol olmalarından ötürü yoksa başka bir sebebi yok. (he bir de ingiliz yapımı olmalarından ötürü olabilir 😁)

Müsaadenizle bol ödüllü olan Darkest Hour ile başlayacağım. 

Darkest Hour
Imdb puanı: 7,4
Yönetmeni: Joe Wright
2017 İngiliz yapımı
Türü: Biyografi, dram, tarih
Süre: 2 saat 5 dakika 
 
Darkest Hour'un konusu 2. Dünya Savaşı'nın başlarında İngiliz başbakanı Winston Churchill'in Batı Avrupa'da ilerleyen Naziler karşısında; (şüpheci bir kral ve arkasında olmayan kendi partisine ve dönemin Amerikan başkanı Roosevelt'ten umduğu yardımı bulamamasına rağmen) verdiği mücadeleyi ve izlediği yolu anlatıyor. 

Churchill'i Gary Oldman canlandırıyor. Darkest Hour'daki performansının neticesinde Akademi tarafından ödüllendirildi. Her ne kadar kendisine yapılan plastik makyajdan ötürü eleştirilip bu ödülü kendi yüzüyle alması gerektiğini ima eden tuhaf zihniyetler olsa da (bu mantıkla gidersek sahne sanatlarında hiç makyaj yapılmamalı ve oyuncular canlandırdığı karaktere bürünmek için fiziksel hiçbir çabaya girmemeli!) ben başarılı olduğunu düşünüyorum. Tabi gönül başka favorilerden yanaydı ancak bu Gary Oldman'ın ne kadar başarılı bir aktör olduğu gerçeğini değiştirmez. 

Tarihi ve bol dialoglu filmleri sevmeyenler uzak dursun çünki takip etmeyip herhangi bir dialoğu kaçırdığınızda filmden kopuş yaşayabilirsiniz. 

Gelelim hep aranan gerçeğe uygunluk kriterine. (Ben bunu hep belirtiyorum filmlerde ya da dizilerde gerçeğe uygunluk aramak çok doğru değil, onların sanatsal birer yapıt olduğunu unutmamak gerekiyor. Ancak burada tür olarak biyografi ve tarih olduğundan değerlendirilebilir diye düşünüyorum.) 
Tabii ki %100 bir gerçeklik yok fakat ben yine de gerçekten çok uzaklaşılmadığını düşünüyorum. Kimileri filmin sırf İngilizlerin kendilerini ve Churchill'i övmek için yapıldığını söylese de; haklarını vermek gerekiyor ki adamlar durup durup Çanakkale yenilgilerine vurgu yapıp, aynı zamanda savaş esnasında çekilmeyi düşündüklerini paylaşacak kadar gerçekçiler. Bununla beraber Churchill'in de çok alkol tüketen, çevresinde fazla sevilmeyen, dilbaz hallerini yansıtarak çok övüldüğünü düşünmüyorum. 



Churchill'n parlementodaki meşhur konuşmasından sonraki:
-what just happened 
-he mobilized the english language and ended it to battle
dialoğu çok iyiydi. 
Kostümler, mekanlar, oyunculuklar gayet başarılı. 6 dalda akademi adaylığı bulunan film birçok ödülü topladı. 



En iyi erkek oyuncu Oscar - 2018 - Gary Oldman
En iyi erkek oyuncu Altın Küre - 2018 Gary Oldman
En iyi erkek oyuncu BAFTA -2018 - Gary Oldman
Film eleştirmenleri en iyi erkek oyuncu - 2018 - Gary Oldman
Uluslararası AACTA en iyi erkek oyuncu - 2018 - Gary Oldman
Satellite film dalında en iyi erkek oyuncu - 2018 - Gary Oldman
Beyaz perde sanatçıları derneği en iyi erkek oyuncu - 2018 - Gary Oldman

Aynı zamanda en iyi makyaj ve saç tasarımı ödüllerini de  Oscar, Bafta ve Film Eleştirmenleri Derneği'nden topladı.

Tarihe ilginiz varsa izleyin mutlaka. 



The Death of Stalin
2017 İngiliz - Fransız ortak yapımı 
Türü: komedi 
Süre: 1 saat 47 dakika
Imdb puanı: 7,2 



Yine tarihi bir film ama komedi türünde işleniyor. (kara mizah aslında) Yıllarca SSCB'yi demir yumrukla yöneten Stalin'in ani ölümünün ardından ülkenin ve yönetimin ne yapacağını bilemeyerek içine düştüğü kaos anlatılıyor. 

Tabi ne günümüzde ne de tarihte ülkeler kendilerine eleştiriyle çok kolay bakamadıklarından, böyle yapımları kendileri yapamıyorlar ya da yapılmasına izin vermiyorlar. Gönül isterdi ki Rusya kendisi yapsın böyle bir filmi ama öyle olmadığından, bir ülkenin bir diğer ülkeyi komediyle karışık eleştirisinden öteye geçemiyor.  Rusya da filmi ülkesinde yasaklayarak yanıt verdi diyebiliriz. 



Filmde komedi olarak gördüğümüz yerlerin birçoğu belki de gerçekten yaşandı ancak beni en çok rahatsız eden şey dilin ingilizce olmasıydı. Böyle bir film Rusça çekilmeliydi diye düşünüyorum. Çok sanatsal açıdan değerlendirilebilecek bir yapım değil ne yazık ki. Komple belgesel olsaydı ya da tamamen komedi olsaydı çok daha iyi olurdu; ancak arada kalmış ve hızlı hızlı geçilmiş, karakterlere (tarihi karakterleri de geçtim mesela piyanist kızın hikayesine daha detaylı girilebilirdi) şekil verilmeye fırsat bile kalmamış bir piyes havasındaydı. 
Her ne kadar çok yüzeysel olduğunu düşünsem de tarihi filmleri seviyorsanız izlemenizi tavsiye edebilirim. Ancak dialoglar sıkı takip edilmeli. Hiç tarih bilginiz yoksa dialogları takip etseniz de anlamakta zorlanabilirsiniz. 

İyi seyirler 

Yorumlar

Popüler Yayınlar